Butikk

Dagens forbrukere forventer å få samme opplevelse på nett som i butikk. Det betyr at merkevaren din må skinne gjennom også i butikk, fra interiør til belysning. 

Driller på matte hyller med LED-belysning

Belysning har mye å si når det kommer til å skape en stemning i butikken. Det skaper en ramme rundt interiøret, og gjør man det riktig kan det også underbygge merkevarens identitet. Det handler om å la de viktigste varene og områdene skinne – og eventuelt skjule det du ikke ønsker å vise frem.

Våre elektrikere vet hvordan man skaper særegne belysningsløsninger, som både tiltrekker seg kunder og skaper salg.  

LED er et energivennlig alternativ

Fremdeles er det mange butikker som har halogenbelysning. Kanskje skyldes det at overgangen til LED kan fremstå som en stor investering – men regnestykket viser likevel at LED er et rimeligere alternativ enn halogen. 

Samtidig vet vi at de eldre glødepærene, og dagens halogenpærer, fremdeles forårsaker branner grunnet høy avgitt varme. Dette er særlig gjeldende i downlights med halogenpærer. Der en halogenpære raskt kan stige til 2-300 grader, vil en LED-pære alltid holde seg på rundt 50 grader.

LED-pærer er ikke lenger like dyrt som det en gang var. Dersom du har et modifisert armatur, er det ofte slik at du kan erstatte røret direkte med en LED-variant. Vi vet også at LED-pærer har mye lengre levetid - opptil 20 000 - 25 000 timer, opp mot halogen med 2000 timer. 

Belysning for kjøpesenter

Fysiske butikker er fremdeles foretrukket av mange. I større grad enn før handler det imidlertid om opplevelsen. Butikken må fremstå som moderne og spennende, med et godt konsept som stemmer overens med det man ser på nett. Nettopp derfor er utseendet i butikken – og belysningen – viktig for å gi kundene et godt inntrykk av merkevaren din. 

På et kjøpesenter er veien kort til nærmeste konkurrent. Derfor er det viktig å skape et koselig miljø, som attraherer kunder raskt.

LED-belysning skaper en inviterende stemning, og ikke minst gir det fleksibilitet. Med LED-pærer kan du justere lysstyrke og fargetemperatur, og har du i tillegg et KNX-system kan du planlegge når du eventuelt ønsker at lyset skal endre seg. I et kjøpesenter betyr det at kundene får et større insentiv til å bli, fordi lyset endrer seg etter behov. 

Moderne butikklokale i lyse farger med belysning over bord og disker

Effektbelysning gir bedre oversikt

Butikkbelysning kan skjule svakheter ved lokalet. Det kan også forsterke de områdene vi ønsker å rette oppmerksomheten mot. Denne tankegangen er naturlig å bruke i butikker, rett og slett fordi lokalene gjerne kan skjule noen skavanker. 

Det betyr ikke at butikken ikke kan gi en god kjøpsopplevelse – det betyr bare at belysningen må passe til lokalet. 

Våre elektrikere vet hvordan man må belyse lokaler i mørke og lyse farger. Har du hvite lokaler, er det vanskeligere med effektbelysning, fordi alt er så lyst – da må man tenke mer kreativt. Dersom du har mørke lokaler er det enklere, fordi du kan spille mer på kontrastene. 

Uansett hva du har valgt for ditt lokale, er det ingen tvil om at en god belysningsplan har alt å si for kjøperne. 

Matbutikk og bensinstasjoner har andre behov

Konkurransen er stor i dagligvarehandelen. Derfor er det ekstra viktig for dem å gjøre handleopplevelsen enkel og inviterende. Enten du er en bensinstasjon eller en dagligvarehandel ønsker du å tiltrekke deg kundene fra veien, og gi dem en trygg og enkel rute frem til produktene når de først har kommet inn.

Vi i Elkonor er eksperter på belysning innen disse segmentene. Hos oss blir du møtt av rådgivere som vet hvordan du får mer ut av belysningen din, for eksempel med tanke på styringsmuligheter. Det gjelder å holde kostnadene nede, smatidig som vi skaper en bedre opplevelse.

Trenger dere hjelp med belysningen?

Ta kontakt med en av våre dyktige elektrikere, så hjelper vi deg å finne riktige belysning for din bedrift!